Intressant debatt om vem som formar alkoholnormen

Just nu pågår en intressant debatt alkoholforskare emellan. Forskare har i alla tider hävdat att det är de normer som omger unga människor som formar deras eventuella drickande. Men vems normer det är som påverkar mest, familjens eller den sociala omgivningens, är inte lika självklart.

På fler olika seminarier i Europa pågår debatten. En grupp forskare hävdar att det är familjens norm som avgör hur ungdomarnas alkoholkonsumtion formas. Många kan dricka ganska mycket alkohol under tonår och tidiga 20-år, men har man normen hemifrån att det inte är acceptabelt med för mycket drickande så tar man sig an den normen när man är vuxen och begränsar intaget till hälsosam konsumtion.

Samma normtankar finns hos den andra gruppen forskare, men den menar att det är den sociala omgivningen; kompisarna, plugget, idrottsklubben osv som är normgivande. Inte familjen. Dricker kompisarna mycket gör man det själv, och fortsätter man att ha samma kompisar även när man blivit vuxen så fortsätter man att dricka som de. För det är ju det normala.

Det finns en relativtt ny metod, ÖPP-metoden, som tagits fram vid Örebro univeritet och som syftar till att förebygga  missbruk av alkohol men också av droger. Forskare i Örebro menar att all den utbildning alla skolelever fått  under årens lopp inte hjälpt ett enda dugg för att förebygga missbruk av alkohol. ÖPP-metoden vill ha med föräldrarna och skapa ungdomarnas normer utifrån föräldrarnas egna normer. Fotbollsalliansen arbetar bland annat efter ÖPP-metoden; föräldrarna måste vara med men också den sociala miljön i fotbollsklubben tex.

Det är ganska lustigt hur forskning världen över ibland arbetar parallellt synbarligen utan kontaktpunkter.  Trots det verkar båda grupper av forskare vara eniga om att vetenskap inte ska bygga på normer.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>