Reklam är tillåtet – gränshandeln ett större problem

Nykterhetslobbyn går tillattack mot alkoholreklam och anmäler 32 företag för att de annonserar på TV för sina varumärken. De företag som är medlemmar i Sveriges Bryggerier skriver under att de arbetar efter de rekommendationer som branschen tagit fram, tillsammans med SVL, Sveriges Marknadsförbund och Sveriges Annonsörer, och självklart också utifrån de svenska alkohollagarna.

Att det är avsändarlandsprincipen som gäller i TV-branschen är odiskutabelt, vilket betyder att det går att annonsera i tex de ”svenska” tv-kanaler som sänder från ex London. Om det kan man tycka vad som helst, men så länge bolagen håller sig till de svenska lagarna och våra egna stränga rekommendationer är det inte mycket att säga om, än mindre anmäla.

De som tittat på SVT de senaste dagarna har kunnat se gränshandeln i bild och med siffror och intervjuer av svenska konsumenter. Inslagen har varit bra och ger en klar bild över hur omfattande gränshandeln är. Att harmonisera de svenska skatterna med omvärlden torde vara det viktigaste instrumentet vi har för att få stopp på en ökad okontrollerad konsumtion, som ju inte bara handlar om inköp av laglydiga svenskar, utan också om omfattande kriminella nätverk som möjliggör för unga svenskar att köpa alkohol dygnet runt året runt. Som tullen säger; det finns två systembolag, det svenska lagliga som stänger på kvällarna och så det andra.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>