Siffror från kunderna talar tydligt språk

Svenskt kvalitetsindex presenterade igår sin årliga undersökning när det gäller kundnöjdhet med detaljhandeln. Bland de granskade finns förstås blocket med dagligvaruhandelsaktörer, där finns alla apotekskedjor (tror jag) samt förstås också Systembolaget.

Som gammal ekonomireporter är jag väldigt intresserad av siffror och i år är de ganska intressanta. Inte minst när det gäller Systembolaget som tappar närmare fem enheter och därmed hamnar på en nivå man inte varit på sen 2006, under 70 på en 100-skala. Man bryter också den positiva trend man haft sen 2003. Systembolaget ligger nu på samma nivå som dagligvaruhandeln när det gäller kundnöjdhet, och klart under ex apotekskedjorna.

När det gäller service får samtliga detaljhandelsaktörer höga betyg, när det gäller personalens service, råd och information och bemödande. Där Systembolaget tappar mest är på varusortimentet där man inte lever upp till kundernas förväntan, enligt Svenskt Kvalitetsindex, och olika typer av kringtjänster. Också öppettider, butiksläge osv får lägre betyg i år.

Myndigheter, elhandeln och persontransporter är de branscher som får sämst betyg av kunderna i en översiktlig branschstudie.

I januari 2012 kommer den totala branschsammanställningen från Svenskt Kvalitetsindex. Det ska bli spännande.

1 kommentar

    Jon  29 november, 2011 at 22:31

    Monopol problemet måste lösas nu.

    Avskaffa monopolet.

    Sälj öl och vin där vi handla livsmedel.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>