Ölbilder i Norge-ajabaja

I morgon står den norska motsvarigheten till Sveriges Bryggerier, Drikkeglede, inför rätta i Marknadsdomstolen. Anledningen är att Drikkeglede på sin hemsida publicerat bilder med glas som innehåller öl. Och det är helt förbjudet i Norge, alkoholreklam är inte tillåtet. Inte heller är konsumentinformation angående alkohol tillåtet. Så när den norska bryggarföreningen vill berätta om skillnader mellan ex Ale och Pilsner får man göra det med ord -kanske- men absolut inte med bilder. Att som Sveriges Bryggerier och Systembolaget visa bilder på öl, dess färger (och vin) och vad det passar till för mat är alltså inte tillåtet.

Däremot kan utländska bolag via icke-markbunden tv och via internet, göra bildreklam så mycket de vill. Det är denna orättvisa och denna inkonsekvens som den norska Bryggareföreningens vd Petter Nome vill göra den norska regeringen och den norska allmänheten uppmärksam på när han nu ska försvara sig.

Att förbjuda saker nationellt och tro att allt stannar utanför gränsen i detta tidevarv är naivt. Även om man nu inte är med i EU. Lika naivt som att höja skatter och tro att den inhemska befolkningen nöjer sig med det och inte åker till gränshandeln och handlar; där priserna är lägre och ålderskontrollen är obefintlig. Naivt och utan verklighetsförankring.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*