Tryckt ölreklam för totalt 34 miljoner

Totalt köptes reklam för öl i de svenska medierna för 264 miljoner kronor under 2011. 87 procent av dessa reklammiljoner gick i TV, dvs kvar för printmedia blev det 34 miljoner kronor. Det skriver Indikat Konsument som har koll på reklaminvesteringar och sammanställer källmaterial från bla Sifo och Nepa.

Det är mycket pengar totalt  men i reklamsammanhang oerhört lite. Investeringarna gick dessutom ner under 2011 jämfört med 2010 skriver Indikat. En del ölmärken som är relativt nya på den svenska marknaden har gjort enbart TV-reklam, medan andra äldre svenska märken valt att helt avstå från TV och istället kört morgon- och kvällspress. Alla har olika preferenser. Totalt var det 19 märken som investerade i reklam under året.

Med tanke på de larmskriverier som varit om att alkoholreklamen exploderat, så kan det ju vara bra att veta att det inte handlar om ölreklamen i alla fall.

Och att alkoholreklamen totalt också står för en oerhört liten del av stora reklamkakan.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>