Alkoholreklam är tillåtet, liksom alkohol

Alkoholreklam har varit tillåtet i Sverige sen 2003 och synligt sen 2005. Reklamen är strikt reglerad, får bara förekomma i tryckt media, inte i etermedia som radio och tv, och en tredjedel ska utgöras av en varningstext. Lagarna är bra och täcker alla eventualiteter, konstaterade en utredning förra året. Att reklamkakan stiger från att ha varit helt förbjuden är inte konstigt, när det gäller bryggerierna har faktiskt reklamandelen minskat senaste året.

Ändå ska alltid reklamen ifrågasättas, all reklam dras över en kam och det faktum att tv-kanalena som sänder från andra länder i Sverige får sända alkoholreklam är en ständig nagel i ögat på den del av befolkningen som anser att förbud är det enda som hjälper, mot det mesta.

I Sverige har Sveriges Bryggerier och SVL, Sprit- och vinleverantörerna, tillsatt en egen Alkoholgranskningsman, Sveriges främste expert på alkoholreklam, som granskar och fäller otillåten reklam. Han gör det snabbt och effektivt och med full respekt från både det officiella Sverige samt de som faktiskt fälls; de rättar alltid in sig i ledet.

Det är på det sättet, med självreglering och en AGM som branscherna gör sitt för att förebygga övertramp och för att själva reglera marknadsföringen av alkohol.

Det är mer än något annat land i världen gör.

2 Comments

    John  9 april, 2014 at 20:35

    Granska sin egen verksamhet? var ligger trovärdigheten i det?

    Cecilia Giertta  10 april, 2014 at 11:05

    Han granskar alla som marknadsför alkohol i Sverige, han är Sveriges expert på marknadsföring av alkohol och hade du träffat AGM hade du förstått att integritet från påtryckare är AGMs honnörsord.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*