Spel och mat toppar medieinvesteringarna

Dagens Media publicerar i sin senaste papperstidning en lista över Sveriges största annonsörer 2014, en lista som Sifo Reklammätningar satt samman. Efter den senaste tidens larm om hur mycket alkoholreklamen ökar skulle man ju kunna tro att det var sprit och vin-företag och bryggerier som skulle toppa listan. Men de finns inte ens med på Top 26-listan.

Istället toppar mat, spel, telekom och bilar. Ett spelbolag har öka sin reklamsatsning med hela 197 procent. Och det danska mjölkbolaget Arla ökade med 85,9 procent. Allra mest annonserar Ica, hela annonskakan går på 707, 5 miljoner kronor, och då är inte direktreklam medräknat.

Totalt annonserar de 26 största annonsörerna i Sverige för 10,3 miljarder kronor, en total ökning med 21 procent. För papperstidningarnas skull hoppas jag att en del av reklampengarna hamnar också där.

 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*