Ökad efterfrågan av alkoholfritt-men lättöl större

Det är intressant med statistik, och det är synd att nyhetsjournalister inte hinner/orkar ringa eller mejla oss om de undrar över siffror, när det är vi som sitter på statistikkunskapen. Jag tänkte på det i veckan när TT gick ut med en artikel om att det alkoholfria ölet håller på att slå ut lättölet.
Tittar man bara på indexsiffrorna, ser det ut som en sanning, det alkoholfria ölets försäljning jämfört med året dessförinnan växer enormt. Men tittar man på antalet sålda liter, så är det helt fel. Vi har som branschförening de ackumulerade siffrorna från förra året, och slår vi ihop den sålda alkohofria ölen och jämför den med den totala försäljningen av lättöl, är skillnaden enorm. Alkoholfri öl såldes i totalt 4,9 miljonr liter (Horeca, servicehandeln, Systembolaget), ackumulerat. Lättölen såldes i 19,7 miljoner liter (Horeca och servicehandeln), så det är inga små skillnader vi pratar om.
Sånt får man reda på om man ringer den som har koll.
Glädjande är att det finns goda smaker på öl i alla sorters alkoholmängd, och det är något som ska fortsätta att uppmuntras.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*