Till slut får norska alkoholdrycker synas

Sen 1975 har det varit förbjudet i Norge att visa bilder på alkoholhaltiga drycker. Reklamförbudet har varit stenhårt, och har också omfattat den ”nya tidens” hemsidor. Men nu tar Norge ett steg mot en mer modern syn och från den 1 november blir det tillåtet att visa inte bara bilder på alkoholprodukter på hemsidor, utan också att visa loggor. Bakom den modernare synen ligger bland annat ett intensivt arbete från den Norska Bryggareorgansiationen Drikkeglede.

Jag vet inte om ni kom ihåg för flera år sen, då Drikkeglede visade små små bilder på öl som fanns inom olika kategorier öl i Norge. Efter två år av desssa bilder förbjöd norska myndigheter Drikkeglede att ha bilderna, varpå de korsades över på sajten. Samtidigt inledde bryggarorganisationens vd Petter Nome ett arbete med att försöka förklara hur orättvist det blir om de norska produkterna inte får visas på bild, medan internationell tv och all internet i princip visar bilder på globala produkter. Bara de norska produktena blir lidande av ett sådant tankesätt, menade den norska organisationen.

Och nu blir det en ändring. Från den 1 november får producenter, importörer och serveringsställen publicera information om alkoholhaltiga produkter på sina hemsidor, visa bilder på produkterna i glas eller emballage i neutrala miljöer. Serveringsställen får tipsa om drycker till maten, producenterna får informera om produkterna på mässor och utställningar och på arrangörernas webbplatser får man informera om vilka som deltar i evenemanget. Bilder på alkohol får också visas tillsammans med mat, men man får till exempel inte visa personer som skålar.

I princip alltså saker som redan är tillåtna i Sverige, och som nu således blir tillåtna även i vårt västra broderland.

 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*