Mycket reklam men inte för alkohol

Ett par gånger om året brukar det med ramaskri från olika intressentgrupper berättas om hur ofantligt mycket reklam det görs för alkohol i Sverige. Procentsatserna brukar överträffa varandra och syftet verkar vara att vi svenskar ska förledas att tro att den svenska bryggeri-, vin och spritnäringen överöser befolkningen med reklam för att vi ska supa och inte arbeta. För att travestera en tidigare finansminister.

Nya siffror för den totala reklambudgeten i Sverige år 2015 visar att den låg på 68,3 miljarder kronor. Av detta, utgör den svenska alkoholreklamen lite drygt 1,3 miljarder enligt Sifos senaste sammanställning, som gäller för 2014.  Och ja, visst har den svenska reklamen för alkohol ökat, det beror i huvudsak på att den var förbjuden ända fram till 2005, och ökningen börjar då. Men den utgör en försvinnande liten del av den totala reklamen, och fortfarande är den svenska alkoholreklamen omgärdad av mycket strikta regler. Som att den inte är tillåten i radio och tv och på webben, att den inte är tillåten om föremålet för den innehåller mer alkohol än 15 procent; reglerna bestämmer också vilket typsnitt annonserna ska innehålla, att en tredjedel av annonsen ska vara en varningstext, med mera med mera.

För att hålla koll på marknadsföringen av alkohol har vi dels Konsumentverket, men dels också AGM Alkoholgranskningsmannen som bekostas av dryckesbranscherna Sveriges Bryggerier och SVL, Sprit- och Vinleverantörsföreningen. Detta för att vi vill att det ska vara ordning och reda på marknadsföringen. Det är därför vi, utöver lagstiftningen, också antagit rekommendationer som alla våra medlemmar förbundit sig att följa.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*