”Rör inte mitt bryggeri”

I Norge har dagligvarukedjan Rema 1000 skapat en rejäl storm bland sina leverantörer genom ett nya avtalsformat, Bestevenner. Bestevenner innebär att man som leverantör, om man tillhör de utvalda, för ensamrätt på försäljningen av sin vara till alla butikerna inom kedjan, vilket förstås betyder en stor ekonomisk vinst. För de leverantörer som stängs ute är tongångarna inte lika ljusa. Inte minst bland ölproducenterna där nu alla norska bryggerier utom ett stängs ute från Rema 1000.

Tanken var nog god när Rema startade sitt nya avtalsprojekt. Färre leverantörer, mindre att hålla reda på, större enighet i butikerna. Men även Norge har en enastående bryggeriutveckling och när de norska stora lokala bryggerierna, liksom de mycket små lokala, stängdes ute, reagerade inte bara bryggerierna utan också de norska konsumenterna. Konsumentbojkotter har redan inletts, och Rema 1000 har under de senaste veckorna sett sin ölförsäljning, från det enda bryggeriet, minska med över fyra procent, medan dagligvarukonkurrenterna sett sin ölförsäljning öka med upp till tio procent.

De upprörda känslorna i Norge, som är känt för att vara mycket nationalpatriotiskt, har ingalunda kulminerat, och frågan är vad dagligvarukedjan ska göra för att återvinna kundernas förtroende. Man säger från ledningen att man ska ta in lokala öl i sina butiker, men redan har flera av de stora lokala bryggerierna varslat om uppsägning bland sina anställda eftersom efterfrågan minskat så drastiskt. Även de små lokala bryggerierna är oroliga för framtiden. Kanske tvingas Rema 1000 ändra sitt avtal, men det tycker nog å andra sidan inte det enda bryggeriet som fått ett avtal är någon strålande idé.

 

 

 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*