Handlar du av gammal vana eller tar du till dig nyheter? Hur påverkas du av alkoholreklam?

Handlar du av gammal vana eller tar du till dig nyheter? Hur påverkas du av alkoholreklam?

Det är några av de frågor som undersökningsföretaget Novus ställde till över 500 personer som under de senaste dagarna besökt ett Systembolag.

Ungefär 50 procent svarade att de köper av gammal vana. 20 procent uppger att de lyssnar på rekommendationer av vänner. Endast 3 procent uppgav att de handlade en viss produkt på grund av att de sett alkoholreklam. Det låter ju lite dystert för annonsörerna, men de stora investeringarna visar sig göra större nytta i samband med nyheter, då närmare 10 procent av konsumenterna uppgav alkoholreklam som källa till inspiration när de ville prova något nytt.

Den begränsade påverkan av alkoholreklam har sina förklaringar i de begränsningar som finns. Enligt svensk lag får alkoholreklam inte vara uppsökande, påträngande eller uppmana till konsumtion. Reklamen får snarare en roll för långsiktig positionering. Man strider om marknadsandelar, men det driver inte merförsäljning. Den som går in på bolaget har redan beslutat sig för att handla. Det är sällan av impuls och det blir sällan mer än man tänkt sig.

Ett viktigt budskap till våra beslutsfattare, som alltid funderar på möjligheten att ytterligare inskränka bryggerierna möjlighet att kommunicera med sina konsumenter, är att den lagstiftning och den självreglering vi har idag fungerar bra!

Lär mer på Sveriges Annonsörers hemsida:http://news.cision.com/se/sveriges-annonsorer/r/undersokning–sa-paverkar-alkoholreklamen-vara-kopvanor,c2374132

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*