Myndigheternas märkliga mediasyn

Konsumentverket har efter moget övervägande beslutat att gå i nykterhetsrörelsen ledband, och därför höra sig för hos EU-kommissionen om det är ok att andra länder kan sända alkoholreklam till Sverige via TV, när alkoholreklam i TV inte är tillåtet i Sverige. Det är en fråga som nykterhetsrörelsen drivit de senaste åren och nu har man således fått med sig inte mindre än två myndigheter, förutom Konsumentverket också Myndigheten för press, radio och tv.

Det myndigheten hakat upp sig på, livligt påhejat av nykterhetsrörelsen, är förstås den sändarlandsprincip  som råder inom EU; principen säger att det är de regler som gäller i landet där TV-kanalen sänder ifrån som gäller, inte de lagar/regler som gäller för mottagande land.

Jag kan förstå om Konsumentverket tycker att det här är illa, alkoholreklam i tv och radio bryter mot svensk lag. Ingen svensk marksänd tv-kanal har rätten att få sälja in alkoholreklam, och ur det perspektivet är det tuffare rent ekonomiskt för de svenska reklamtv-kanalerna än för de som sänder från ex London. Men det hade varit mer klädsamt om myndigheten drivit frågan på eget initiativ istället för att ta upp nykterhetsrörelsens kastade handske. Frågan har för övrigt redan diskuterats ett par gånger och varit uppe i EU-kommissionen utan att man ändrat grundprincipen.

Med tanke på all smuggling och införsel av alkoholhaltiga drycker i Sverige vid sidan av Systembolaget, och den okontrollerade handeln som sker i hela vårt land, känns frågan om sändarlandsprincipen som ett skott som skjuter långt över det önskade målet om konsumtionskontroll. Inte minst efter att Sveriges Annonsörer publicerat en rapport förra månaden som visade att alkoholreklam inte leder till ökade köp, utan möjligen till ökad varumärkeskännedom.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan använda dessa HTML-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*