Den svenska ölkulturen

Sveriges Bryggerier 2014En ölkultur erkänd världen över

Idag puttrar det och bryggs över hela Sverige som aldrig tidigare. Vad som började som en öltrend har vuxit till en passion för välkomponerad kvalitetsöl – och att Systembolaget numera har en hylla som heter ”Specialöl” är bara ett av många exempel som belyser den utvecklingen.

Genom mötet mellan informerade och kunniga svenska ölkonsumenter som vidgat sina smakpreferenser, och skickliga, lyhörda bryggare som omsorgsfullt utvecklat recept och ingredienser, har en svensk ölkultur etablerats. Den genomsyrar både stad och landsbygd – bryggerierna finns i hela landet.

Men passionen skummar också över gränserna, i form av exportprodukter som regelmässigt drar ned superlativ och väcker intresse utomlands. Många svenska ölsorter håller yppersta internationell kvalitet, och vår ölkultur har rönt erkännande över hela världen.

Från mjödhornet till dagens kvalitetsutbud

Den svenska ölkulturen har förelöpare från urminnes tider. På vikingatiden var mjöd den stolta festdrycken, oavsett om det handlade om vunna slag eller stora högtider, och förknippades med tradition och måltid. Öl fanns också, men var då mer en ersättning för ett vatten som inte alltid var tjänligt att dricka. Det dröjde till slutet av 1800-talet innan den moderna bryggeriverksamheten började ta form, då efter tysk förebild, och ölet allt mer började likna den dryck det är idag (läs mer på sidorna om svensk bryggerihistoria).

Det var under åren därefter som det idag skummande svenska ölundret sakteliga började jäsa. Paradoxalt nog lades en viktig grund under ett för bryggerierna annars ganska mörkt 1970-tal. Bakgrunden var att bryggerierna fick tillstånd att börja sälja sitt öl direkt till restaurangverksamhet – en handelstradition som också finns i hela Europa och större delen av USA, både för öl, vin och annan dryck. Det öppnade möjligheten för alla bryggare att själva saluföra sina varor; inte minst främjade det den lokala marknaden.

I kölvattnet av lagändringen började allt fler bryggare starta verksamhet, ofta med inspiration från kontinenten. För Sverige som ölnation blev det en händelserik tid. Den tidigare så dominerande lagerölen fick konkurrens. Svenska bryggare tog till sig nya sätt att brygga öl, vilket födde lärdomen att öl passar in i restaurangköket lika naturligt som vin – väl sammanfattat i det belgiska uttrycket Cuisine à la bière.

De senaste decennierna har antalet aktiva bryggerier formligen exploderat. I dag finns fler än 145 bryggerier som tillverkar drycker professionellt i Sverige, och bredden, djupet och kvaliteten i det svenska ölutbudet är större än någonsin.

När drycken gifter sig med maten

Konstformen att kombinera öl med mat har också vunnit ett allt större intresse. Våra mest inflytelserika kockar har allt mer börjat lyfta fram husmanskosten, som i sig växer och utvecklas tillsammans med genuin öl.

Mat och smakupplevelser är något som ligger också bryggarna varmt om hjärtat. Kulinariska upplevelser binds ihop väl av de nya ölsorterna, och kan i sig vara en bro till att upptäcka ny öl. Öl serveras idag med självklarhet till rätter som ost, fisk, musslor, skaldjur eller saftiga köttbitar, och kan kombinera och förhöja smaker lika väl som viner. Det hade varit mer främmande under det mer likriktade lagerölets dagar på 1970-talet, men med dagens breda utbud höjer det inga ögonbryn ens på de finaste restaurangerna.

Ölet som dryck har vuxit upp, och är inte längre vinets lillebror – lika lite som mjödets.