Som svensk bryggerinäring har vi ett stort ansvar för att begränsa alkoholens skadliga effekter och bidra till sundare attityder till konsumtion av alkohol. Vi tror på ett samhälle där alla kan njuta av öl och cider – utan att någon tar skada. Därför arbetar vi för en modern alkoholpolitik som har en individualistisk syn på konsumtion och fokus på risk- och missbruk.
Utöver frågor som relaterar till alkohol arbetar Sveriges Bryggerier med de svenska läskproducenterna som medlemmar för att aktivt verka för en bättre folkhälsa framför allt genom åtaganden kring minskad sockerkonsumtion i Sverige.
Sveriges Bryggerier ser det som mycket viktigt att det finns platser och tillfällen som är helt alkoholfria. Därför arbetar vi aktivt med att informera om och understödja alkoholfria zoner i ungdomen, graviditeten, trafiken och på arbetet.
Sveriges Bryggerier har ett egeninitierat program där vi arbetar med attityder till alkohol hos unga – vårt välanvända skolmaterial Prata Om Alkohol. Det är ett material som är utformat för att uppmuntra och vägleda skolpersonal till ett aktivt hälsofrämjande arbete inom alkoholfrågan. Ett av de viktigaste målen med materialet är att skjuta upp ungdomars eventuella alkoholdebut och att ge dem ett ansvarsfullt förhållningssätt till alkohol. Materialet har beställts av 75 procent av Sveriges alla högstadie- och gymnasieskolor och 93 procent av alla användare skulle rekommendera materialet vidare till sina kollegor. Satsningen har uppmärksammats internationellt och Prata Om Alkohol finns idag i åtta europeiska länder.
Materialet är författat av en läkare och tre erfarna pedagoger och läromedelsförfattare. Prata Om Alkohol drivs sedan starten 2006 av Kunskapskraft & Media, med medel från Sveriges Bryggerier och Sprit- och Vinleverantörsföreningen.
Läs mer på Prata Om Alkohols hemsida.
Sveriges Bryggerier stöttar stiftelsen Nattvandring.nu, bl a genom utvecklingen av en digital, kostnadsfri grundkurs som förser nattvandrare med grundläggande kunskap i hur man ska agera i olika situationer på fältet och vad det innebär att vara ett stöd för ungdomar.
Här kan du läsa om stiftelsen Nattvandring.nu
Sveriges Bryggerier tror på ett starkt självregleringssystem när det kommer till marknadsföring av alkohol. Därför driver vi ett omfattande självreglerande arbete, utöver vad som finns formulerat i svensk lag. Vi har tagit fram egna riktlinjer och rekommendationer, och i samverkan med Sprit- och Vinleverantörsföreningen har vi inrättat Alkoholleverantörernas granskningsman, AGM. Det är ett självständigt organ dit allmänheten kan anmäla företagens reklam och marknadsföring för prövning.
AGM är ingen myndighet utan en funktion och instans som vi tillsammans med Sprit- och Vinleverantörsföreningen har skapat frivilligt. Vem som helst kan när som helst anmäla en reklam eller marknadsföring av alkohol. Ärendet utreds och uttalandet publiceras på AGM:s hemsida.
Vi tror att ett självregleringssystem, som bland annat innefattar AGM, är ett modernt och sunt sätt att arbeta förebyggande. AGM finns också till för att utbilda våra medlemmar, vilket både sker genom löpande stöd i mindre frågor men även via de marknadsföringsutbildningar som AGM håller varje år. Varje år utbildas mellan 150 och 200 anställda hos våra medlemsföretag.
Läs mer om hur arbetet drivs på Alkoholgranskningsmannens hemsida.
Socker är en smakbärare och en naturprodukt som finns i nästan alla livsmedel. Förutom sötma och energi bidrar socker också med volym och textur. Sockret har även konserverande och fuktighetsbevarande egenskaper och bidrar till att säkra den höga kvaliteten i våra livsmedel. Utan socker skulle livsmedel snabbare bli gamla eller mögla.
Men en överkonsumtion av socker och en obalanserad kosthållning kan leda till allvarliga sjukdomar. Sveriges Bryggerier arbetar med de svenska läskproducenterna som medlemmar för att aktivt verka för en bättre folkhälsa. En viktig del av detta arbete är att arbeta för att minska den totala konsumtionen av socker i Sverige.
Världshälsoorganisationen WHO antog 2013 en global strategi för icke smittsamma sjukdomar, så kallade Non Communicable Diseases, NCD. Till dessa räknas bland annat hjärtproblem, cancer, diabetes och psykisk ohälsa. Övervikt och fetma har tillsammans med alkoholmissbruk identifierats som de största faktorerna bakom ohälsa och icke-smittsamma sjukdomar. Särskilt pekar man på överintag av socker, salt och fett.
2015 initierade den svenska regeringen en kommission för jämlik hälsa. Kommissionen lämnade sitt slutbetänkande i januari 2018, där man föreslår att överväga skatt på sötade drycker för att på så sätt minska sockerkonsumtionen och bekämpa övervikt och fetma.
2017 gav regeringen ett uppdrag till Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten att närmare utreda sambandet mellan kost, fysisk aktivitet och hälsa, samt komma med förslag på åtgärder för bättre folkhälsa. Myndigheterna ställer sig mer tveksamma till skatter och pekar bland annat på livsmedelsbranschens ansvar att verka för hälsosammare alternativ istället. Myndigheterna överlämnade sin rapport i maj 2017. Här kan du läsa rapporten i sin helhet.
För att minska svenskarnas intag av socker har sockerskatt diskuterats här i Sverige och testats i länder som Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. I Danmark och Norge valde man år 2014 respektive 2021 att avskaffa sockeravgifterna, eftersom de inte uppnådde de önskade effekterna.
Statistik från Euromonitor, som bygger på de europeiska ländernas inrapporterade officiella statistik, visar att svensken år 2022 fick i sig 9,9 procent av sockerintaget från sötad dryck, varav 7,3 procent från läsk. Finland och Storbritannien är exempel på länder som infört sockerskatt på läsk men där sockerintaget från läsk inte minskat i motsvarande mån. Båda dessa länder har högre andel fetma och diabetesprevalens i befolkningen än Sverige, enligt Euromonitor.
När WHO tog fram sina riktlinjer på området 2022 utvärderades 86 studier som undersökte effekten av en avgift på sockerhaltiga läskedrycker. De fann låg till måttlig evidens för minskad konsumtion, men låg eller mycket låg evidens för att avgifterna påverkade matvanor, fetma eller sjukdomar. Detta är sannolikt är förklaringen till att avgifter på sockerhaltiga läskedrycker inte finns med i WHO:s lista över de mest kostnadseffektiva policyåtgärderna.
En metastudie av McKinsey Global Institute har analyserat 74 åtgärder för att motverka fetma. I topp ligger portionskontroll och receptomformuleringar, två åtgärder som varit i fokus länge för livsmedelsbranschen. Under många år har läskbranschen gjort långtgående åtaganden för att minska den genomsnittliga tillsatta sockerhalten i sina drycker och främja en måttlig konsumtion, med resultatet att läskens bidrag till sockerintaget alltmer har reducerats.
Läs mer i Livsmedelsföretagens rapport från 2024 — Många bäckar små
Ökningen av sockerfri läsk är en långsiktig trend. De senaste tio åren har försäljningen ökat med över 200%. Samtidigt har försäljningen av sockrad läsk minskat med över 25%, vilket motsvarar en minskning med 19 liter per capita jämfört med 2013.
Bryggeriernas satsningar på ett ökat utbud av sockerfria produkter har resulterat i att sockerfri läsk idag utgör 56 procent av försäljningen. Samtidigt arbetar producenterna med att sänka sockerhalten i de sockrade produkterna.
Mellan 2002 och 2012 reducerades socker i läsk med 12 procent i genomsnitt i EU. Branschen i EU tog ett gemensamt åtagande om 10 procents ytterligare sockerreduktion från 2019 till 2025. Svenska läskproducenters mål är att minska med 15 procent till 2025. Fortsatta frivilliga åtaganden kommer driva på utvecklingen ännu mer.
I ett branschgemensamt initiativ har medlemsföretagen i Sverige Bryggerier åtagit sig att minska det tillsatta sockret i läsksortimentet med 15 procent mellan åren 2019-2025. I februari kom en delrapport som visar att branschen sedan 2019 redan nu minskat sockerhalten med i genomsnitt 28 procent per liter och därmed nästan ett år i förtid med råge uppnått målet.
SOCIAL HÅLLBARHET
Sveriges Bryggerier är drivande inom folkhälsa. Tillsammans verkar vi för en förnuftig folkhälsopolitik som främjar en kultur av medvetenhet och måttfullhet.
Läs mer om hur vi tar vårt ansvar under rubrikerna till vänster.