Sveriges Bryggerier är Sveriges äldsta branschorganisation och har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemmar producerar öl, cider, läsk, vatten och andra bryggeriprodukter. Tillsammans verkar vi för en innovativ och växande bransch som bidrar till arbetstillfällen, smakupplevelser och en sund dryckeskultur.
Sveriges Bryggeriers vision är att alla ska kunna njuta av öl, cider och läsk utan att någon tar skada, vilket är en viktig anledning till att vi jobbar med en mängd olika ansvarsfrågor. Bland annat stöttar vi aktivt en kontrollerad alkoholförsäljning genom Systembolaget samt är för ålderskontroller i handeln och på restauranger.
Totalt omsätter bryggeribranschen 21 miljarder kronor per år, har runt 5 000 anställda och skapar 60 000 arbetstillfällen i Sverige. Sveriges Bryggerier arbetar internationellt genom att vara engagerade i EU-ländernas bryggeriorganisation, Brewers of Europe och i den europeiska läskedrycksorganisationen UNESDA.
Sveriges Bryggerier är delägare i ett antal bolag som har till uppgift att effektivisera flöden i bryggeribranschen. Det är också ett sätt för branschen att ta ansvar för bland annat återvinning av förpackningsmaterial.
Sveriges Bryggerier arbetar med retursystem i form av bland annat rödbacken och blåbacken. Vi är delägare i Returpack som tar hand om PET och aluminiumburkar. Vi är även delägare i Näringslivets Producentansvar.
Sveriges Bryggerier, då Bryggareföreningen, bildades av ölbryggeriidkare 1885 och är därmed Sveriges äldsta industribranschförening. Vid bildandet fanns tre starka skäl för bryggarna att gå samman:
170 bryggerier sätter tonen
På mötet år 1885, som blev startskottet för Sveriges Bryggerier, närvarade 170 av landets då över 500 bryggerier och man enades om att bilda föreningen för att representera branschen. Bryggerierna behövde en politisk röst, men det fanns också ett stort behov av standardisering kring olika frågor. På den tiden hämtade bland annat konsumenterna öl direkt på bryggerierna i egna kärl. I takt med att bryggerinäringen fortsatte växa blev behovet av gemensamma förpackningssystem större och större.
Världens första standardflaska
Ett viktigt resultat av bryggeriernas samarbete och den nybildade branschorganisationen blev knoppflaskan, även kallad “stockholmsflaskan”. Det var världens första standardflaska och designades av Anders Bjurholm och korktillverkaren Emil Boethius. Flaskan kom att användas i tappningsanordningarna på alla bryggerier.
Flaskorna dimensionerades efter det nyligen införda metersystemet, och tillverkades i tre storlekar: 1/6, 1/3 och 2/3 liter. De förslöts med naturkork, och en förtjockning av glaset i toppen gav dem den karakteristiska form som namnet antyder. Även backarna som ölflaskorna transporterades i standardiserades, till hel- och halvbackar, för 50 respektive 25 glas.
Liknande syfte idag
I dag, över 130 år senare, kan vi konstatera att syftet för Sveriges Bryggerier liknar det dåvarande. Sveriges Bryggerier arbetar i dag med frågor inom förpackning, retursystem, logistik, miljö, alkoholpolitiska frågor samt beskattningsfrågor.
Förpackningssystemen hanteras i dag av varsitt eget bolag inom Sveriges Bryggerier – 33-centilitersflaskan med röd back, 50-centilitersflaskan med blå back, och PET. Allt för att effektivisera cirkulationen bryggerierna emellan. Sveriges Bryggerier är också delägare i Returpack som hanterar returflaskor i PET samt aluminiumburkar, och i Svensk Glasåtervinning.
Länge bestod Sveriges Bryggerier av enbart bryggerier, men sedan 1950 ingår även läskedrycks- och vattentillverkarna i föreningen.
Traditionell ishuggning till kylsystemen för Grängesbergs Bryggeri, numera Spendrups.
Det var länge sedan intresset för öl, cider, läsk och vatten var var så stort som det är nu. Det finns idag över 400 aktiva bryggerier med egen produktion i Sverige vilket är fler än på många år. Efter många svåra decennier under 1900-talet, var nämligen antalet bryggerier i början av 90-talet nere i bara 20 stycken.
Men efter ett rejält uppsving, framförallt på 00-, och 10-talet, frodas i dag återigen den svenska bryggerinäringen. Trots den imponerande siffran är det fortfarande en bitdrygt kvar till de dryga 500 bryggerier som fanns under rekordåren på den senare delen av 1800-talet.
Av alla bryggerier i Sverige är 28 medlemmar i Sveriges Bryggerier. Läs gärna mer om våra medlemmar här. Medlemmarna brygger och producerar tillsammans cirka 88 procent av all öl, cider, vatten och läsk i landet.
Ordförande
Vd, Kopparbergs Bryggeri
Vd, Spendrups
Vd, Åbro Bryggeri
Vd, Coca-Cola Europacific Partners Sverige
Vd, Carlsberg Sverige
Vd, Krönleins Bryggeri
Vd, Poppels Bryggeri
Sveriges Bryggerier gläds åt att svensk bryggerinäring utvecklas och att det idag finns över 400 aktiva bryggerier i Sverige. Ökad kompetens är en viktig faktor för att vår bransch ska fortsätta växa. Därför erbjuder Sveriges Bryggerier möjligheten att söka utbildningsstipendium genom Franz Heiss fond.
Det finns i dag ett antal olika utbildningar i Sverige för att bli bryggare på två lärosäten: i Ludvika och Nynäshamn.
YH-utbildningar i bryggeriteknik:
En utbildning i bryggeriteknik ger dig möjlighet att arbeta inom en spännande och kunskapsintensiv bransch. Det är en bred yrkesutbildning som ger den grundkompetens som bryggerierna efterfrågar.
I utbildningen ingår även praktik ute på bryggerier – LIA (Lärande i arbete) – där eleverna får omsätta sina teoretiska kunskaper i olika praktiska situationer. Utbildningen kräver en gymnasiekompetens.
Ludvika:
Nynäshamn erbjuder två utbildningar:
Scandinavian School of Brewing
Sveriges Bryggerier är delägare i Scandinavian School of Brewing i Köpenhamn, tillsammans med bryggarföreningarna i Danmark, Norge och Finland. Skolan har funnits sedan 1925 och är sedan 2021 en del av University of Copenhagen.
Här finns tre olika utbildningar:
Ansvarig för utbildningen: Kim L Johansen
Adress: Gamle Carlsberg vej 16, Köpenhamn
Telefon till utbildningen: +45 33 27 24 00