Svenskarnas dryckesvanor och förpackningsval förändras – det visar en ny rapport från Sveriges Bryggerier. Baserad på en totalmarknadsskattning från Delfi Marknadspartner ger rapporten en färsk överblick av de trender och preferenser som präglar dryckesmarknaden i Sverige under 2024. Bryggeriernas totala försäljningsvolym ökade med 3 procent under 2024.
Samtidigt som läskförsäljningen ökar, fortsätter sockret i våra drycker att minska. Sockerfri läsk står nu för 59 procent av läskförsäljningen, och sedan 2019 har mängden tillsatt socker per liter läsk minskat med hela 36 procent.
Förpackningsvalen förändras också: dryck på burk ökade med 3 procent. Aluminiumburkar och PET-flaskor dominerar fortfarande dryckesförpackningarna och står tillsammans för 84 procent av bryggerivolymerna.
Även vatten och öl visar tillväxt – inte minst alkoholfri öl som ökat med 7 procent under året och nu utgör 5 procent av all ölförsäljning. Starköl och mellanöl visar positiv utveckling. Svensk cider fortsätter att göra succé internationellt, med 76 procent av volymen på export. Energidrycker och blanddrycker växer snabbt, vilket speglar en allt bredare dryckesportfölj hos dagens bryggerier.
– Innovation, ansvarstagande och nya konsumentbehov driver utvecklingen. Dagens bryggerier är moderna dryckeshus som speglar samtidens livsstil, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Läs mer i vårt pressmeddelande