2021 har varit ytterligare ett år med restriktioner som påverkat både människor, samhälle och näringsliv. Trots det har mycket åstadkommits i bryggerinäringen. Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier, gör en snabbsummering av året som gått.
ÄNNU ETT ÅR AV RESTRIKTIONER
Särskilt besöksnäringen har drabbats hårt, där bryggeriernas försäljningstapp är nästan 20% jämfört med 2019. 2022 blir förhoppningsvis år när vi återigen kan mötas och berika varandras liv. En del av de mötena kommer ske över en god öl, cider eller en läsk.
BRYGGERIERNA I FRAMKANT PÅ HÅLLBARHETSFRONTEN
På hållbarhetsfronten ligger bryggerierna i framkant. Genom er rad projekt inom Dryckesbranschens Klimatinitiativ, Returpack och Svensk Glasåtervinning, tar branschen kliv mot att vara klimatneutral 2045.
98% av engångsglas och 85% av burkar & PET-flaskor lämnas till återvinning. Det är världsklass!
AKTIVT ARBETE FÖR EN ALKOHOLFRI UNGDOM
Sveriges Bryggerier arbetar aktivt för en alkoholfri ungdom, bl a genom vårt partnerskap i Prata Om Alkohol (POA) som tillhandahåller utbildningsmaterial till landets alla skolor.
Genom utbildningen Field Skills Nattvandring har vi gett över 50 000 nattvandrare bättre förutsättningar i mötet med ungdomar.
Tillsammans med AIK Hockey har vi även arbetat fram Field Skills Idrott genom den digitala värdegrundsutbildningen Mitt bästa jag.
ÖLETS DAG 10 ÅR!
Ölets dag firade 10-årsjubileum med 110 aktiviteter spridda över hela landet. Det känns fantastiskt att våra bryggerier får visa upp sitt hantverk och sprida sin kunskap till en alltmer intresserad publik.
TACK!
Avslutningsvis vill vi rikta ett stort tack till alla er som på olika sätt är en del av vårt arbete, och låter oss vara en del av ert arbete!
Tack för det här året och väl mött 2022!