Höstterminen har precis dragit igång och intresset för Prata om Alkohols skolmaterial är stort. Redan under de första veckorna har Anna Nygren från Prata om Alkohol besökt skolor i Storsele och Östersund. Vi bad henne dela sina bästa tips för hur skolor kan arbeta långsiktigt och effektivt med alkoholfrågan.
Hur kan man arbeta med alkoholfrågan på en skola?
– Det alkoholfrämjande arbetet är en viktig del av det hälsofrämjande arbetet på skolan. De skolor som lyckas bäst arbetar systematiskt, sätter in tidiga insatser och ser till att hela personalen – inte bara elevhälsan – är delaktiga i det hälsofrämjande arbetet, där alkoholfrågan spelar in. En ny forskningsrapport från Malmö universitet, ”Barnets hälsoväg genom Malmö stads utbildningsväsende”, visar på just detta.
– När jag besöker en skola rekommenderar jag att så stor del av personalstyrkan som möjligt är delaktiga i arbetet. Alla inom verksamheten har ett ansvar för att barn och elever ska kunna lära må bra och utvecklas. Med lärarens kännedom om klassen och elevhälsans kompetens blir Prata om Alkohols lektioner mycket givande för både eleverna och personalen, förklarar Anna.
Vilka ämnen är relevanta för att arbeta med alkoholfrågan?
– Prata om Alkohols material är kopplade till kursplanerna. Det innebär att du lätt kan fläta in det alkoholförebyggande arbetet i den ordinarie undervisningen i till exempel svenska, naturkunskap, biologi och idrott & hälsa. Eleverna kan dock aldrig få för mycket av lektioner om grupptryck, kamratskap, självinsikt mm, vilket är vad de flesta av våra material handlar om. Att låta dessa frågor vara en del av elevernas skolvardag ger den bästa effekten. Det visar inte minst den vetenskapliga utvärderingen som gjordes av vår grundmetod 2017, säger Anna.
Hur kommer man igång?
– Mitt bästa tips till lärare och övrig personal: vänta inte, sätt igång direkt! Vi har en mängd kortlektioner som består av 4-hörnövningar. Börja direkt med en sådan i klassrummet för att få igång samtalen. Sedan är ni igång och kan börja botanisera i våra material för att plocka ut det som passar bäst för just era elever just nu.
Finns det några material som är extra populära så här under hösten?
– Vårt material Sanning & konsekvens har fått mycket bra feedback från elever i högstadiet. Där börjar eleverna med att spela ett spel på datorn och sedan följer man upp med lektioner med 4-hörnövningar, diskussionsövningar och rollspel. Eleverna gillar både att spela och att få prata om de olika sakerna som kommer upp i spelet.
– Jag vill också passa på att tipsa om vår filmtävling Berätta för 100 andra. Elever i högstadiet och gymnasiet skapar kortfilmer om risker och konsekvenser med alkohol. Årets tema för högstadiet är Grupptryck & alkohol och för gymnasiet är temat Alkohol & trafik, avslutar Anna.
Om Prata om Alkohol
Prata om Alkohol är ett forskningsbaserat metodmaterial utformat för att uppmuntra och vägleda skolpersonal i arbetet inom alkoholfrågan. Materialet som lanserades 2006 används idag på högstadie- och gymnasieskolor i 86 procent av Sveriges kommuner och 93 procent av användarna skulle rekommendera det vidare till sina kollegor. Målet är i första hand att skjuta upp alkoholdebuten och att bidra till sunda attityder och värderingar kring alkohol bland unga.
Prata Om Alkohol är ett initiativ av branschföreningarna Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).