Sveriges Bryggerier svarade den 24 januari på en debattartikel publicerad av DN Debatt, skriven av ett antal alkoholforskare. Nedan hittar du Sveriges Bryggeriers replik och på DN Debatt hittar du hela replikutbytet
REPLIK DN DEBATT 24/1. Den kontrollerade försäljningen måste bevaras för att bibehålla en sund svensk alkoholpolitik. Men minimipriser är fel väg att gå. I stället behövs mer resurser till tull och polis för att minska smuggling och langning, och att arbetet med att förändra människors attityder till drickande fortsätter för att bekämpa missbruk och riskbruk av alkohol, skriver Anna-Karin Fondberg, Sveriges bryggerier.
Forskarna Andréasson, Gripenberg, Norström och Ramstedt redogör för hur en avreglering av Systembolaget och att en försäljning av alkoholhaltiga drycker över 3,5 alkoholprocent i livsmedelsbutiker skulle leda till en kraftigt ökad alkoholkonsumtion och 1.400 fler dödsfall per år. Sveriges Bryggerier delar uppfattningen att en avreglering riskerar att öka missbruk och riskbruk av alkohol.
En återhållsam alkoholpolitik med begränsade öppettider, ålderskontroller och ansvarsfull marknadsföring ligger helt i linje med bryggeribranschens intresse. Alkohol är inte en vara som alla andra och får inte hamna i fel händer, särskilt inte hos unga. Systembolaget är en god samarbetspartner till våra bryggerier, håller en hög servicenivå och bedriver ansvarsfull försäljning.
Frågan om gårdsförsäljning, eller snarare att utreda om gårdsförsäljning kan vara förenligt med Systembolagets monopol, är återigen aktuell. För våra medlemmar är det viktigt att eventuella förändringar av alkoholpolitiken sker i samråd med branschens intressenter.
För Sveriges Bryggerier är det avgörande att en eventuell gårdsförsäljning är förenlig med Systembolagets försäljningsmonopol. Vi håller med formuleringen i Januariöverenskommelsen i frågan om en utredning av gårdsförsäljning: ”En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras”. Gårdsförsäljning bör inte ske på bekostnad av den service som Systembolaget i dag erbjuder lokala bryggerier genom att sälja produkter i lokala Systembolagsbutiker.
Artikelförfattarna menar att det bör införas minimipriser på alkohol och vi tror inte att det är en bra lösning för att minska skadeverkningar hos riskgrupper. I dag säljs enbart 63 procent av all alkohol i Sverige på Systembolaget, minimipriser riskerar att leda till än större problem med smuggling och langning. Illegal införsel göder organiserad brottslighet vilket kostar samhället stora pengar. Därför vill vi i stället se ökade resurser till tullen och polisen. Dessutom bör mer göras för att förändra attityder och synen på ansvarsfullt bruk av alkohol redan i tidig ålder.
Här tror vi att branschen har mycket att bidra med, bland annat har vi under flera års tid gett ut ett utbildningsmaterial, Prata om Alkohol, för elever i skolåldern. Materialet är vetenskapligt utvärderat och ger tydliga effekter i form av minskat drickande och riskbeteende. Vi kan nu glädjande se att alkoholkonsumtionen hos unga stadigt går neråt. Vi behöver fortsätta arbeta med att förändra attityder, och det bör göras i samråd med expertis, politik och branschaktörer.
Missbruk och riskbruk av alkohol är inte bara ett problem för enskilda, när alkohol missbrukas leder det också till problem för hela samhället. För Sveriges Bryggerier är en reglerad försäljning, rimliga ekonomiska styrmedel och ett fokuserat arbete med människors attityder till drickande helt avgörande för en ansvarsfull konsumtion av alkohol och en levande svensk bryggerinäring.
Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges bryggerier