Idag den 17 juli, på Ölets Dag, presenteras en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Sveriges Bryggerier, som avslöjar vilka kändisar svenskarna helst skulle vilja ta en öl med. Toppnamnen på listan är Jimmie Åkesson och Leif GW Persson.
Undersökningen som genomfördes för sjätte gången av Sveriges Bryggerier mellan 17 och 27 maj 2024 med 1000 deltagare, visar följande topplista när det gäller kändisar svenskarna helst tar en öl med:
- Jimmie Åkesson
- Leif GW Persson
- Kung Carl XVI Gustaf
- Edward Blom
- Magdalena Andersson
- Kronprinsessan Victoria
- Ulf Lundell
- Mikael Persbrandt
- Zlatan Ibrahimović
- Tareq Taylor
– Det är intressant att se hur olika typer av personligheter lockar svenskarna när det kommer till att ta en öl tillsammans. Att både politiker, kulturpersonligheter och kungligheter finns med på listan visar på en bred uppskattning av olika karaktärer i det svenska samhället, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Förra året toppade Leif GW Persson listan för tredje gången. Jimmie har aldrig toppat listan förut, men funnits med bland toppnamnen sedan man började göra undersökningen för sex år sedan, år 2019.
Bland partiledarna är Jimmie Åkesson och Magdalena Andersson lika populära
Undersökningen visade också att när det specifikt kommer till partiledare, är Jimmie Åkesson och Magdalena Andersson de mest populära valen, som båda valdes som den partiledare man helst vill ta en öl med av 16 procent av deltagarna i undersökningen. Allra flest, hela 31 procent, ville inte ta en öl med någon av partiledarna.
- Magdalena Andersson 16 %
- Jimmie Åkesson 16 %
- Ulf Kristersson 10 %
- Nooshi Dadgostar 8 %
- Ebba Busch 5 %
- Johan Pehrson 5 %
- Amanda Lind 3%
- Murrharem Demirok 1%
- Vet ej 5%
- Ingen av dem 31 %
Andra intressanta insikter från undersökningen inkluderar:
- 88% av svenskarna dricker alkohol.
- 37% dricker alkoholfri öl eller cider minst någon gång i månaden.
- 22% dricker öl minst en eller flera gånger i veckan.
- 79% tycker att öl är en dryck med stor variation och mångfald.
- 40% uppger att en ölförpacknings miljöpåverkan inte alls påverkar valet när man köper öl
Denna undersökning ger en inblick i svenskarnas dryckesvanor och deras preferenser när det gäller sällskap för en öl.
– Det är tydligt att öl fortsätter att spela en viktig roll i både sociala och kulturella sammanhang i Sverige och att alkoholfri öl blir allt mer populär. Vi ser att konsumenterna uppskattar den mångfald 400 svenska bryggerier bidrar med. Däremot visar undersökningen att man inte väljer förpackning efter miljöpåverkan, säger Anna-Karin Fondberg.
Om Ölets dag
Den tredje onsdagen i juli, som i år infaller den 17 juli, firar vi i Sverige Ölets Dag. Det var Sveriges Bryggerier som lanserade Ölets Dag för tolv år sedan med målsättningen att öka intresset för bryggerinäringen. Fokus har varit hantverket, kunskapen och människorna bakom ölet och att visa att ölet har sin självklara plats i den svenska dryckes- och matkulturen.
Det finns över 400 bryggerier spridda över landet. Många av dem tar emot besökare under Ölets Dag. Sveriges Bryggerier har tagit fram en bryggerikarta som visar var i landet bryggerierna finns.