Herrljunga Cider byter namn till Herrljunga Drycker

«

Det gamla anrika bolaget Herrljunga Cider byter namn.  I över 50 år har dryck flödat i fabriken i Herrljunga. Men med årens lopp har även andra drycker smugit sig in i fabriken, därför har företaget nu beslutat att byta namn, till Herrljunga Drycker AB.

 

1911 var året då allt började, när frikyrkopastor Oskar Svenberg började tillverka eget nattvardsvin. Några år senare tillkom saft och egenpressad äppelmust. Omkring 50 år senare såg cidern dagens ljus när far och son Branmark ”tog cidern till Sverige”, och vilken succé det blev!
Glögg och julmust kommer till och musteriet pressar juice och hälsoshots som nu dricks i vartenda hus. Bordsvatten, lemonad och läskedrycker äntrar marknaden av bara farten och plötsligt har vi har blivit ett dryckeshus.

 

Varför Herrljunga Drycker?
– Herrljunga Cider, som varumärke känner nog de flesta till men att det är vi som också tillverkar Dufvenkrooks, Cocky Crane och Spirit of Sweden vet nog inte alla. Med det nya namnet kan vi lättare representera alla våra drycker, förklarar Johan Branmark, vd på Herrljunga Drycker.

– Det är rätt häftigt att byta namn så här efter 100 år. Vi känner oss mer levande en någonsin, vilket också utmärkelsen ”Årets Connectföretag” vittnade om redan i höstas, fortsätter Johan.

 

Årets Connectföretag 2022
Att hela tiden utvecklas och sträva efter att bli främst i branschen för att sedan hålla den positionen. Det är en utmärkande egenskap hos Årets Connectföretag som med fingertoppskänsla identifierat nya affärsområden och hittat spetsen i dessa”. Så löd Connects motivering till vinsten.

– Priset går oftast till unga eller nystartade företag men 2022 gick det alltså till oss! Detta är ett bevis på att även företag med många år på nacken kan utvecklas och ta nya kliv. Vi har arbetat med oss själva och verkligen analyserat vilka vi är, format vår vision och vår mission som dryckeshus. Vi har också arbetat fram en gedigen tillväxtplan. Framtiden ser både ljus och spännande ut, spår Johan.

 

Ny visuell identitet
– Det är ett enormt arbete som gjort som nu rullar ut. Vi har ju inte bara bytt namn, hela vår visuella identitet är ny, förklarar Nina Hagman, marknadschef på Herrljunga Drycker.

– Vår nya, fräscha grafiska profil rimmar väldigt väl med vår vision och vad vi är. Vi är tidlöst moderna, bär på en gedigen erfarenhet och en lång historia. Vi är ett innovativt och nyskapande dryckeshus, med oceaner av kunskap. Det tycker jag verkligen den den nya profilen förmedlar, fortsätter Nina stolt.

Allt summeras i en kort film som handlar om Herrljunga Drycker.

 

Varumärket Herrljunga Cider lever vidare
Herrljunga Cider är än idag Sveriges mest älskade cider och ett av de viktigaste varumärkena under Herrljunga Drycker. Närmare 50 procent av allt som tillverkas i fabriken är cider.

– Herrljunga Cider som varumärke, kommer inte att ändras. Eller jo, varumärket kommer få ett varsamt facelift i vår men det är en helt annan story, säger Nina.

Tillsammans med Herrljunga Cider samsas varumärkena Cocky Crane, Herrljunga Musteri, Herrljunga 1911, Dufvenkrooks och Spirit of Sweden.

 

Lär känna Herrljunga Drycker på www.herrljungadrycker.com eller LinkedIn

 


Om Herrljunga Drycker AB

Herrljunga Drycker AB (f d Herrljunga Cider AB) är ett svenskt dryckeshus som i över hundra år förenat tradition och innovation. Företaget är beläget i Herrljunga och drivs av fjärde generationen Branmark. Teamet består idag av ca 70 medarbetare som årligen tillverkar omkring 15 miljoner liter dryck. I det breda sortimentet samsas cider, saft, lemonad, juice, hälsoshots, must, glögg med läsk – allt producerat med stolthet i Sverige.
Varumärken; Herrljunga Cider, Herrljunga Musteri, Cocky Crane, Herrljunga 1911, Dufvenkrooks samt Spirit of Sweden.

»