Proud to be clear

«

Fredagen den 22 oktober genomförde Sveriges Bryggerier en alkoholmätning av de 24 mest sålda svenskproducerade ölen på Systembolaget. Vid mätningen kontrolleras att produktens alkoholhalten överensstämmer med märkningen på förpackningen. I samtliga fall var alkoholhalten inom acceptansnivån för märkningen. Grattis till alla svenska bryggerier!

 

Samtidigt noterades att allt fler toppsäljare frivilligt anger både kalorier och innehåll på förpackningen. För ett år sedan fanns kalori- och innehållsdeklaration på 9 av de 24 toppsäljande förpackningarna. Idag finns den frivilliga märkningen på 16 av de 24 toppsäljande ölen. Frivillig märkning av endast innehållsdeklaration finns idag på 19 av de 24 toppsäljarna, jämfört med 13 av 24 för ett år sedan. Liksom kollegorna runt om i Europa vill allt fler svenska bryggerier överträffa konsumenternas förväntningar genom tydligare märkning av vad som finns i flaskan eller burken.

»